dissabte, 8 de març de 2014

EL CASTELL DEL FORTÍ: Recerca

EL CASTELL DEL FORTÍ: Recerca

DESCRIPCIÓ


El Castell del Fortí va ser una fortalesa militar construïda per la defensa de la ciutat durant la primera guerra carlina (1833-1840) quan el capità general de Catalunya, Manuel de Llauder, va fer construir fortificacions.


Amb el diccionari a la mà, un fortí és una petita construcció militar. La seva funció principal és la defensa a les tropes enemigues. Les muralles són gruixides per a resistir els atacs, i tenen torres de vigilància per poder atacar.


Aquest és un edifici de planta rectangular, amb dos angles situats en diagonal, el qual disposa de cubs de fortificació semicirculars amb una entrada al costat esquerre que té forma poligonal. L'obra és de maçoneria de calç i pedres, amb una filera d'espitlleres que circumden tot l'edifici.

Certament, la informació que hi ha recollida sobre aquest edifici és mínima. No es coneix amb certesa l’any de construcció ni els anys durant els que va ser utilitzat com a fortí. La seva història és pràcticament desconeguda i els visitants poden deixar fluir la seva imaginació.


                                                                              
 LOCALITZACIÓ


Imatge de la distància entre el Parc del laberint i el Castell del Fortí, des de dalt [Font: Google Maps]

                                                              
La seva ubicació geogràfica es al Parc de Collserola, molt a prop del Campus Mundet. El camí que vam seguir per arribar-hi, tasca gens senzilla, va ser pujar al Parc del Laberint d’Horta i sortir per la primera porta de la dreta, seguint l’únic carrer que puja en direcció muntanya.

Un cop arribades a aquest carrer, anomenat Germans Desvalls, ja trobem un cartell indicatiu. Hem de continuar el camí muntanya a dalt i seguir les indicacions del camí GR-6 (camí de gran recorregut). La distància aproximada del recorregut que vam fer fins arribar al castell va ser de 200 metres.


Primer cartell indicatiu que trobem [Font: autores]
 Seguim les indicacions (fletxes grogues) del camí GR-6
                                                                                                                                                                                                
En la imatge següent es pot observar perfectament la seva forma rectangular. Té dues mitjallunes a banda i banda contrària que estan pensades per poder vigilar la fortalesa des dels dos punts. També podem veure que la vegetació de la zona és abundant fins al punt que s’ha expandit pel nucli del castell, cobrint així gran part del seu espai.

Imatge del Castell del Fortí des de dalt [Google Maps]

Ens podem imaginar que aquesta situació era estratègica, a 265 metres d'altura des d'on es podia guaitar tot el pla de Barcelona i rodalies.


IDEA CLAU

Aprofitant la poca informació existent envers aquest element patrimonial i el seu origen, amb la nostra proposta volem conèixer i treballar amb els alumnes un seguit d’enigmes que els ajudin a deduir els aspectes més rellevants i característics que amaga el Castell del Fortí.



PROPOSTA D’ACTIVITAT

Títol de l’activitat
Descobrim l’origen enigmàtic del Castell del Fortí!
  
Model o estratègia educativa
Activitat dinàmica on els alumnes són protagonistes actius del procés d’aprenentatge. A traves de l’observació i la deducció coneixeran l’origen d’aquest castell. Destaquem també el treball cooperatiu que portaran a terme, hauran de ser un grup per tal de poder arribar al castell a partir de les indicacions i pistes que trobaran. A més a més, un cop arribin allà es realitzarà una descoberta de continguts i un debat amb l’objectiu d’arribar a un consens i descobrir l’origen i funció d’aquest fortí.

Destinataris
Hem ubicat la nostra proposta a l’últim curs de Primària, a sisè. Tot i que creiem que es podria portar a terme també al primer curs de Secundària.

Objectius de l’activitat
-          Gaudir de la muntanya i la natura.
-          Fomentar el respecte per la natura i el medi ambient.
-         Potenciar la cooperació entre els alumnes.
-          Participar activament al llarg de tota l’activitat.
-          Desenvolupar l’esperit crític dels alumnes.
-         Potenciar la iniciativa dels alumnes a l’hora de respondre a les diferents preguntes.

Descripció de l’activitat
L’activitat que proposem és una sortida a la muntanya de Collserola on els alumnes realitzaran un joc de pistes per tal d’arribar al Castell del Fortí. Es pot realitzar en un matí. Els docents  col·locaran, prèviament, pel recorregut a seguir dues primeres pistes on s’indicarà el camí per poder arribar al castell (hi ha un punt en el que no queda gaire clar i pot induir a la confusió).
Aquestes dues pistes col·locades al camí abans d’arribar al castell seran les següents:





Un cop hem arribat al castell, i després d’haver trobat les dues primeres pistes, comença la descoberta de l’origen i la funció d’aquest fortí. Així, observant les característiques del castell i a partir de les diferents pistes es realitzaran preguntes i un debat per tal d’arribar a un consens.
Hem realitzat aquest petit plànol del castell per facilitar l’enteniment del sentit de les pistes que plantegem als alumnes.




  
Continuem amb les pistes, aquestes es realitzarien ja en el castell:



   


Evidentment, el paper del docent en aquest punt és clau, introdueix qüestions i reflexions amb l’objectiu de fer pensar a l’alumne i crear un ambient adient per debatre.


Material necessari
·         Paper i bolígrafs per realitzar les pistes que utilitzarem

Consells
-          S’ha d’informar als alumnes que han de portar la roba i el calçat adequat per poder portar a terme la sortida.
-          Tenir en compte la meteorologia del dia de la sortida.
-          Els professors hauran d’anar prèviament al castell per saber on està exactament, familiaritzar-se amb la zona i per col·locar les pistes que trobaran els alumnes més tard.
-          Seria interessant portar un mapa per poder orientar-se i poder localitzar punts de referència. Les indicacions dels cartells són mínimes i el camí pot induir a equivocacions i direccions errònies.
-          Durant la sortida els docents han de fomentar el respecte per la natura i el medi ambient.
-          Seria convenient que la sortida es realitzés mínimament amb dos mestres per assegurar la seguretat, la bona organització i l’èxit de l’activitat.
-          Realitzar aquesta sortida quan els alumnes estiguin tractant a l’aula el tema de les guerres carlines seria beneficiós per afiançar els continguts.

BIBLIOGRAFIA

BLOGSPOT. Memòria dels barris [Data de consulta: 1/3/2014] [En línia] Disponible a: http://memoriadelsbarris.blogspot.com.es/2012/08/castell-forti-horta.html

GUIAPARCOLLSEROLA. Del Castell Fortí a Sant Cebrià [Data de consulta: 1/3/2014] [En línia] Disponible a: http://www.guiaparcollserola.com/index.php/2010/03/de-castell-forti-a-sant-cebria/


Google Maps

Fet per: Maria del Mar Cabrera, Beatriz González i Cristina Rubio.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada